ویکی‌پدیا: عضویت 49 هزار ویرایشگر داوطلب در نیم‌ساعت!

ویکی‌پدیا به این ویرایشگران وظیفه بررسی متون دانشنامه و ویرایش احتمالی آنان به صورت داوطلبانه را داده است.

0

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی “TGdaily” سایت معتبر دانشنامه “ویکی‌پدیا” در عرض نیم‌ساعت 49 هزار ویرایشگر متن داوطلب را به عضویت خود پذیرفت.

کار این ویرایشگرهای داوطلب بررسی متون ارسالی و بررسی بیطرفانه مقالات است و ویکی‌پدیا از تمامی این ویرایشگران خواسته است تا هنگام نوشتن دیدگاه بی‌طرفانه‌ای نسبت به موضوعات داشته باشند و پژوهش ابتکاری خود را در ویکی‌پدیا قرار ندهند.

یکی از سخنگویان دانشنامه ویکی‌پدیا در مورد کیفیت متون دانشنامه اعلام کرد که ما در حال حاضر دارای ویرایشگرهای خبره‌ای هستیم و به صورت مداوم در حال تلاش برای برقراری ارتباط با افراد متخصص هستیم تا با ارتباط برقرار کردن با موزه‌ها کیفیت مقالات خود رابالاتر بریم.

ویکی‌پدیا یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و مقالات آن می‌تواند توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، ویرایش شود.

نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دایرهالمعارف) گرفته شده‌است.

میزبان‌های اینترنتی اصلی این وب‌گاه در شهر “تامپای” ایالت فلوریدا آمریکا هستند. همچنین میزبان‌های اضافی دیگری هم در شهرهای آمستردام و سئول به این وب‌گاه یاری می‌رسانند.

ویکی پدیای انگلیسی در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۷۹ به صورت مکملی برای دانشنامهٔ تخصصی نوپدیا نوشته شد.

هم اکنون پروژه ویکی‌پدیا توسط بنیاد غیر انتفاعی ویکی‌مدیا پشتیبانی می‌شود. مدخل‌های ویکی‌پدیا طبق مدخل‌های سالنامه‌ها، فرهنگ‌های جغرافیایی و رخدادهای روز هستند و هدف آن آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه رایگان به تمامی زبان‌های زنده دنیاست.

ویکی‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تاکنون، یکی از ۱۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیا انگلیسی مربوط می‌شود.

ویکی‌پدیا همواره به عنوان یک منبع معتبر، مورد اختلاف بوده ‌است. برخی آن‌را به‌خاطر پخش رایگان، ویژگی قابل ویرایش بودن، سیاست بی‌طرفی و گستردگی عناوین ستوده‌اند و در مقابل آنها منتقدین این دانشنامه به خاطر آزادی ویرایش در ویکی‌پدیا درستی و اعتبار آن را زیر سوال برده‌اند.

ویکی‌پدیا برای اولین بار در تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۱ و فقط با زبان انگلیسی به آدرس “wikipedia.com” به اقیانوس اینترنت انداخته شد.

ویکی‌پدیا پیش از آن یکی از قابلیت‌های پایگاه اینترنتی “Nupedia.com” به شمار می‌رفت. به این صورت که نویسندگان عمومی می‌توانستند مقاله‌های خود را در آن وارد کنند تا پس از مرور در نوپدیا قرار گیرد. ولی پس از آنکه هیات مشورتی کارشناسان نوپدیا مدل تولید آن را رد کرد، از وب‌گاه نوپدیا برداشته شد و بعد از آن بود که ویکی‌پدیا به صورت پروژه‌ای جدا از نوپدیا شروع به کار کرد.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت مقالات ارسالی به دانشنامه دارای رشد خیره‌کننده‌ای بوده است.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.