احداث اولین نیروگاه برق گلخانه‌ای در نروژ

این نیروگاه با استفاده از گازهای گلخانه‌ای و فرایند اسمز باعث تولید انرژی برق می‌شود.

1

به گزارش فارنت و به نقل از شبکه تلویزیونی BBC کشور نروژ نخستین نیروگاه “اسمزی” جهان را احداث کرد.

این نیروگاه تولید برق را شرکت “Statkraft” در نزدیکی شهر اسلو پایتخت این کشور راه اندازی کرده است ونمونه اولیه یک نیروگاه اسمزی است.

نحوه تولید انرژی در این نیروگاه بدین صورت است که با استفاده از مکانیسم گازهای گلخانه‌ای و نیروی حاصل شده از مخلوط کردن آب شیرین و آب دریا باعث تولید برق مورد نظر می‌شود.

این تولید انرژی به خاطر فرایند اسمز و انرژی حاصل از این فرایند است و هدف کوتاه مدت این نیروگاه در 5 سال آینده تامین انرژی یک شهر کوچک در سال 2015 و به مقدار 25 مگاوات است که تولید انرژی همانند نیروگاه‌های بادی را به همراه خواهد داشت.

گرم کردن یک کتری برقی بزرگ  اولین دستاورد این نیروگاه در تولید انرژی بود.

این نیروگاه برخلاف سایر نیروگاه‌های تولیدانرژی برق هیچ گونه آلودگی محیط زیستی نداشته و به نوعی دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آید.

دوستداران انرژی پاک می‌گویند این نیروگاه‌ها می‌توانند با احداث در خط ساحلی دریا به راحتی به تولید انرژی برق بپردازند.

کارشناسان صنعت انرژی برق ادعا می‌کنند نیروی حاصل از جذر و مد دریا را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از منابع تولید انرژی در سال‌های آینده به حساب آورد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Doktor می‌گوید

    در درس انرژی و توان بود که خواندم حدود ۳۴۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ طرح و مدل برای تولید برق و انرژی از طبیعت ارائه شده. شامل جزرو و مدّ و باد و … گرفته تا نوع بیلژیکی اون. ولی‌ در همه اونها بلاأستثنا، مقدار انرژی که برای تولیدشون بکار رفته بیشتر از مقداری است که میخواهند در آینده تولید کنند. خوش بینانش بادیه که میتونه در کل عمرش تا ۸ برابر انرژی مصرفی برای تولید و نصبش رو در مدت عمر مفیدش تولید کنه.

    بهترینش سد‌ها هستن که این رقم به حدود ۷۵ برابر میرسه و از نظر اقتصادی بسیار موجه